Fondation Pierre Elliot Trudeau
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Lara Rosenoff Gauvin
Boursière 2011 Alumni

Lara Rosenoff Gauvin (elle)

Université du Manitoba
PosteProfesseur associéFacultéArtsDépartementAnthropologyProgrammeAnthropologie socioculturelle

Champs d'intérêt

Lara Rosenoff Gauvin est une mère, une chercheuse militante et une professeure agrégée d’anthropologie socioculturelle à l’Université du Manitoba. Elle est actuellement coprésidente de la Respectful Rematriation and Repatriation Ceremony (cérémonie de rapatriement respectueux) de l’Université du Manitoba. Cette cérémonie est proactive, dirigée par des aînés autochtones, et concerne les ancêtres, les biens, le matériel biologique humain et les expressions culturelles matérielles et immatérielles qui ont été gérés par l’université sans le consentement et le protocole appropriés. Elle entretient également des relations de longue date avec une famille élargie d’Acoliland, dans le nord de l’Ouganda, travaillant ensemble sur des dialogues publics radiophoniques concernant la gouvernance, la législation et la protection des droits fonciers des indigènes d’Acoli.

Expérience à titre de boursière Trudeau

La bourse d’études de la Fondation Trudeau m’a fait prendre conscience des possibilités, telles que la possibilité de mener mes recherches de telle façon, la possibilité de l’engagement, la possibilité de la collaboration et la possibilité de la mobilisation des connaissances. Cet espace et ce soutien à visualiser ce que la recherche doit et peut faire, et comment une personne doit et peut mener une recherche, ont été très formateurs dans mon cheminement d’universitaire, mais aussi, de façon plus générale, en tant qu’être humain.

Une bonne partie de mon élan, de mon courage et de ma détermination à relever le défi des possibilités qui se présentent à moi est attribuable à mes relations avec les autres universitaires, boursiers et mentors de la Fondation Trudeau ainsi qu’avec les membres des communautés hôtes et les alliés universitaires et de défense rencontrés aux quatre coins du monde. Ces relations ont été largement facilitées par l’indemnité de déplacement et de réseautage annuelle de la Fondation.

Le monde universitaire peut être terriblement oppressif et concurrentiel, écrasant l’idéal d’une quête du savoir collaborative afin d’améliorer le monde. Toutefois, la poursuite constante de cet idéal est présente au sein de la communauté Trudeau. L’héritage transmis par ma bourse de la Fondation Trudeau consiste en ce défi, ainsi qu’au généreux soutien intellectuel, social et financier de m’engager dans celui-ci.

Making home alive again after war: Acoli Kaka’s Indigenous land sovereignties in Northern Uganda

2024

After the war between the Ugandan government and the Lord's Resistance Army (1986-2006), 90 per cent of the displaced rural population in Northern Uganda returned to small-scale farming on their ancestral lands and their systems of communal land stewardship. At the time, there was much debate about transitional justice interventions to address war's violence, but in that same period over 85 per cent of Acoli chiefdoms saw affiliated clans, or kin-based political communities (kaka), negotiate to write down their Indigenous governance constitutions for the first time. Acoli Kaka’s return to their ancestral lands and small-scale farming, and subsequent engagements with tekwaro – Indigenous knowledge – through constitution writing, served to strengthen Indigenous governance and law after their weakening in contexts of war and displacement. It is argued here that these engagements and negotiations rooted in the land, regardless of their outcomes, served to orient relationships away from the fragmenting, unprecedented, forced Acoli-on-Acoli violence experienced during the war. A resurgence of Acoli Kaka’s Indigenous law and governance rooted in communal land stewardship is linked to relational repair and supports calls for transitional justice processes to nurture and respect Indigenous land rights. These ethnographic arguments also lend support to kaka’s ongoing efforts towards clan unity (ribbe kaka) and to secure communal land sovereignties.

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Messy Ethics in Human Rights Work

2023

Human rights work takes place everywhere, every day, and in every way, but good intentions don’t always bring good results. Those who work to promote the dignity, opportunities, and quality of life of vulnerable and marginalized people are confronted daily with irresolvable ethical dilemmas. Messy Ethics in Human Rights Work invites readers into a series of overlapping conversations, as activists, researchers, artists, and others reflect on the complex disorderliness of ethics in practice, and the implications for human rights work both within and beyond academia. Although professional, institutional, or even organic codes of conduct can be useful, their focus on avoiding ethical problems often misses the point. Human rights work entails intricate relationships of social, political, and economic power and responsibility that emerge only in the process of doing the work itself. Contributors share situations when they were ethically stuck between a rock and hard place. What happened? How did they evaluate the situation and the options available to resolve it? Where did or didn’t they seek guidance? What would they do differently next time? This honest, thoughtful work proposes that personal reflection and collective, sometimes uncomfortable discussion are essential components of critical human rights practice. Academics, researchers, practitioners, activists, and students working within human rights contexts will all find themselves within the pages of this honest and necessary work.

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“But Where Is the Violence?”: Reflections on Honouring Relationships and Troubling Academia

2023

This chapter dwells in the spaces between research, relationships, and responsibility. Specifically, I attend to questions around why I ultimately decided that my research should amplify community aspirations of reconciliation and ribbe kaka (clan unity), rather than brutally exposing continuing internal divisions or highlighting ongoing clan disagreements. I also reflect on other academics' reactions to my choice, and their feelings of being "troubled" by my personal and activist location.

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